Wielbłądy, czyli 5 rzeczy, których NIE powinieneś robić, tworząc swoją wizytówkę
April 23, 2014Co prawda, już pisaliśmy na naszym blogu o podstawowych błędach popełnianych przy tworzeniu wizytówek, ale dobrych rad nigdy dość. Dlatego dzisiaj mówimy o kolejnych wielkich błędach zdarzających się przy projektowaniu kart biznesowych.
Wielki błąd nr 1. Twoja wizytówka ma zły rozmiar.
Bywa taki czas (zwykle po targach biznesowych lub innych tego pokroju wydarzeniach) że zdarza Ci się dzierżyć masę różnej maści wizytówek. Starasz się wtedy utrzymać je w jakimś względnym porządku. Chociaż mniejsze niż standardowe albo te nad wyraz wyrośnięte wizytówki mogą wydawać się oryginalne, to jednak, jeżeli weźmiemy pod uwagę ich utylitarność, stanowią spory problem, kiedy pracujemy nad utrzymaniem porządku w papierach.
Przyczyna jest prosta, wizytówki o dziwnych kształtach nie są łatwe w segregacji. Z tej przyczyny często lądują w koszu, zamiast na biurku czy w portfelu. Dlatego radzimy, by przy projektowaniu swojej wizytówki zostać przy standardowych rozmiarach. Zyskujesz wtedy większą szansę, że ktoś weźmie ją ze sobą.
Natomiast jeżeli chodzi o samo wyróżnienie wizytówki, może lepiej by było, gdyby zamiast dziwnego kształtu, jej cechą rozpoznawczą, był dobry papier albo/i grawerowane literki.
Wielki błąd nr 2. Ale kim on jest?
To zdanie nie powinno padać z ust osób, które otrzymały twoją wizytówkę. W trakcie spotkań biznesowych wymieniamy się wizytówkami, ktoś wręcza Ci swoją, ty mu dajesz twoją. Jeżeli nie macie kontaktu w jakiejś innej sferze, może być to ostatni raz kiedy wchodzicie w jakąkolwiek interakcję ze sobą.
Pozostaje wtedy pytanie- kiedy ponownie spojrzysz na tę wizytówkę? I co z nią wtedy zrobisz? Pomyśl o swojej wizytówce, jak o mini reklamie, która będzie przypomniała pozostałym, czym się zajmujesz i co twoja firma może oferować. Funkcja informacyjna jest w tym wypadku ważniejsza, niż sam (nawet świetny!) design i nazwisko.
Dobrze zaprojektowana wizytówka powinna zawierać zarówno informacje o tym, czym się zajmujesz i element, który cię wyróżnia.
Wielki błąd nr 3. Brak ważnych szczegółów
Ze względu na technologiczny rozwój środków przekazu i metod komunikacji dzisiejsze wizytówki nie muszą zawierać tylko informacji o twoim numerze telefonu i poczcie elektronicznej. Możesz zaznaczyć, którą formę kontaktu preferujesz. Być może prowadzisz stronę internetową, o której warto napisać w wizytówce. Jeżeli szeroko działasz w mediach społecznościowych, dlaczego by nie podać informacji o twoim twitterze albo odnośnika do konta na facebooku.
Wielki błąd nr 4. Wizytówki w złej jakości.
Kiedy tworzysz własną wizytówkę, powinieneś zadbać, by była dobrej jakości i odzwierciedlała twój profesjonalizm. Nie powinieneś używać domowych drukarek. Dlaczego? Istnieje spore ryzyko, że tusz zostanie rozmyty, a z powodu niezbyt wytrzymałego papieru wizytówka szybko może się postrzępić i pognieść. Dlatego lepiej skorzystać z dobrej drukarni wizytówek online. Zyskujesz wtedy gwarancję, że wizytówki będą Cię godnie reprezentować.
Postaw na profesjonalizm. Zadbaj, by twoje wizytówki były zrobione z papieru dobrej jakości, pokryte niezmywalnym tuszem i równo pocięte.
Wielki błąd nr 5. Projektowanie niewłaściwego obrazu
Jeżeli przychodzisz do, powiedzmy, zakładu pogrzebowego i wręczają ci tam wizytówkę całą w pastelowych barwach, możesz odczuć jakiś rodzaj dysonansu poznawczego.
Wygląd twojej wizytówki powinien odzwierciedlać rodzaj marki, jaką tworzysz budując swój wizerunek. Pomyśl o kontekście, kim są twoi klienci i jaki obraz siebie, chcesz projektować. Chcesz wzbudzić ich zaufanie? A może próbujesz im powiedzieć, że jesteś kreatywny? Design może być potężnym narzędziem, który pozwoli przekazać tę informację.
Dlatego twoja wizytówka powinna odzwierciedlać i umacniać właśnie taki wizerunek, jaki powinien zostać w głowie twoich klientów.
Grzegorz Stachura