System identyfikacji wizualnej

Młodzi przedsiębiorcy zakładając firmę długo wybierają jej nazwę, jeszcze dłużej zastanawiają się nad wyglądem logo, a to wszystko dopiero początek. To, że dziś każdy z nas kojarzy napis Coca-Cola z jego charakterystycznie pisaną nazwą i kolorem czerwonym albo markę Play z kolorem fioletowym i biało-fioletowym bąbelkiem to zasługa dobrze przygotowanego systemu identyfikacji wizualnej i kampanii wizerunkowych. Oczywiście dochodzi do tego jeszcze kampania medialna i lata istnienia na rynku. Ale każdy kiedyś zaczynał.

System identyfikacji wizualnej czyli corporate identity to spójne, dobrze dobrane elementy pozwalające na odróżnienie firmy od innych konkurencyjnych przedsiębiorstw. Corparate Identity można podzielić na dwie części: pierwszą tworzą elementy wizualne, drugą o której często się zapomina budują standardy obsługi klienta, melodyjka w telefonie, forma podpisu pod mailami czy nawet zapach.

Do podstawowych elementów wizualnych systemu należą:

  • Symbol firmy czyli logo, znak firmowy;
  • Kolory firmowe – to one będą nadawały spójności całemu systemowi;
  • Kolory dekoracyjne wykorzystywane do urządzania biura lub sklpu;
  • Typografie dekoracyjne wykorzystywane również we wnętrzach lub zewnętrznych nosinikach reklamowych;
  • Druki firmowe (akcydensy firmowe) czyli wizytówki, papier firmowy, koperty;
  • Identyfikacja pracowników (identyfikatory, strój);
  • Pieczątki;
  • Materiały reklamowe;
  • Samochody, a najczęściej sposób ich pomalowania lub obklejania;
  • Wystrój wewnętrzny i zewnętrzny budynków (meble, sposób ustawienia wyposażenia);
  • Informacja wizualna (szyldy, tablice informacyjne)
  • Flagi;
  • Opakowania;
  • Stoiska targowe
  • I inne niestandardowe elementy, które mogą pomóc w zapamiętaniu firmy.

Pierwszy system identyfikacji wizualnej wprowadziła niemiecka firma AEG. Ich system obejmował znaki towarowe, wyroby, opakowania, budynki, wyposażenie biur oraz materiały promocyjne. W Polsce to linie lotnicze LOT był prekursorem wprowadzanie ujednoliconego systemu wizualnego. System ten pomimo odświeżania do dziś opiera się na jednolitej kolorystyce (połączenie koloru niebieskiego i białego). Kolorystyka jak i znak firmowy pojawia się nie tylko na wizytówkach i ulotkach ale również na samolotach, biletach lotniczych a także na strojach pilotów i stewardess.

Warto pamiętać budując swój system identyfikacji wizualnej, aby budził pozytywne skojarzenia, był łatwy do zapamiętania i oryginalny.