Popularne techniki produkcji wizytówek, cz. 2

Popularne techniki produkcji wizytówek

 

Dla wszystkich, którzy interesują się ciekawostkami związanymi z drukiem, przedstawiamy te najpowszechniejsze sposoby wytwarzania wizytówek.

 

Laminowanie

Laminat jest materiałem powstałym poprzez złączenie ze sobą dwóch lub więcej warstw materiału. Proces tworzenia laminatu, nazywany laminowaniem, odnosi się do umieszczania danego elementu między warstwami, a następnie scalenia ich przy użyciu ciepła, nacisku lub folii. W poligrafii zabieg nakładania na papier filtru zabezpieczającego przed zanieczyszczeniami mechanicznymi i chemicznymi pełni przede wszystkim funkcje estetyczne, uszlachetniające papier.

Popularne techniki produkcji wizytówek
Popularne techniki produkcji wizytówek

Laminowanie przy użyciu najnowocześniejszych technik poligraficznych może bowiem znacząco podnieść jakość wydruku poprzez zwiększenie nasycenia kolorów oraz wydobycie charakteru tekstury. W zależności od użytej techniki – laminowania płynnego, na zimno lub gorąco uzyskany efekt może być matowy, satynowy lub błyszczący. Technika laminowania płynnego, stosunkowo najtańsza, polega na rozprowadzeniu laminatu specjalnym wałkiem lub mopem na dużej powierzchni, takiej jak billboardy reklamowe. Laminowanie na gorąco możliwie jest jedynie w przypadku wydruków wykonanych farbami termicznie trwałymi. Polega ono na uaktywnienie zawartego w folii kleju poprzez dociśnięcie go do papieru rozgrzanym wałkiem. W najczęstszym laminowaniu na zimno, folie przykleja się do papieru poprzez mechaniczny nacisk wałkiem. Aby osiągnąć spektakularne efekty, współczesna poligrafia stosuje coraz bardziej zaawansowane techniki laminowania – na przykład, kilka obrazów wydrukowanych na przezroczystym materiale może zostać zalaminowanych razem dając efekt hologramu.